Sarajevo, 27. februar 2007. (MINA) - U okviru konferencije o temi: „Akademska
sloboda i sloboda religije – tenzije i kompromisi dvaju koegzisting
fundamentalnih prava“, danas je reisu-l-ulema dr. Mustafa Cerić govorio na
Leiden univerzitetu u Holandiji, o temi: „Historija institucionalnog
obrazovanja imama u Bosni i Hercegovini“.
leiden Sarajevo, 27. februar 2007. (MINA) - U okviru konferencije o temi: „Akademska
sloboda i sloboda religije – tenzije i kompromisi dvaju koegzisting
fundamentalnih prava“, danas je reisu-l-ulema dr. Mustafa Cerić govorio na
Leiden univerzitetu u Holandiji, o temi: „Historija institucionalnog
obrazovanja imama u Bosni i Hercegovini“.
Naglašavajući da IZ-a u BiH ove godine
obilježava 470. obljetnicu Gazi Husrev-begove medrese, reisu-l-ulema Cerić je
govorio o medresi kao središtu institucionalnog učenja islama što najbolje
potvrđuje historija Gazi Husrev-begove medrese u Sarajevu.
„Kao najveći graditelj Sarajeva i veliki
vizionar Kuršumlije medrese, Gazi Husrev-beg (1480-1541) se može mjeriti sa
najvećim ličnostima u povijesti nastanka i razvoja odgojno-obrazovnih
institucija ne samo na Balkanu, već i u Europi“ – kazao je reisu-l-ulema Cerić,
te dodao: „Dokaz tome je Gazi Husrev-begova vakufnama napisana 943/1537. god. u
kojoj, između ostalog, stoji: „u medresi koju vakif (Gazi Husrev-beg) podiže
neka se uči sve što zahtjeva vrijeme i mjesto.“
Reisu-l-ulema Cerić je u Leidenu prvi puta
u cijelosti predstavio engleski prijevod vakufname Gazi Husrevbegove medrese. U
zaključku svoga predavanja resiu-l-ulema Cerić je rekao:
- Islam je ibrahimovska vjera
koja izvodi svoju legitimnost iz Božje objave u kojoj su utvrđena dva
temeljna načela: a) načelo monoteizma (tewhīda) i b) načelo Božije
zapovijedi (Šerī‛ah);
- Božji vjerovjesnici su
istinski tumači Božijih zapovijedi a poslije njihove smrti samo su učeni i
iskusni ljudi, koji su istinski upućeni u tumačenje Božje zapovijedi pa
zato imaju idžazet et-tedris (dozvolu za tumačenje), pozvani da tumače
vjeru i da vode vjernike u njihovom vjerskom i društvenom životu;
- Medresa je središte
institucionalnog učenja islama a fondacija – vakuf je nužna potpora
medresi da izvrši svoju misiju;
- Danas je Europa u
pred-medresanskom stanju tumačenja islama gdje džamija, mesdžid, privatni
mektebi i privatne kuće uglavnom određuju način i sadržaj islamskog učenja
koje nije uvijek u skladu sa medresanskim ili institucionalnim učenjem
islama;
- Vrijeme je da Europa krene
iz pred-medresanskog prema medresanskom učenju islama gdje će tumačenje
islama imati zvanični stav iza kojeg će stajati procedura za dobivanje
dozvole za tumačenje i predstavljanje islama u Europi (idžāzet et-tedrīs);
- Sa pet stoljeća
institucionalnog učenja islama, Bosna i Hercegovina može biti dobro mjesto
za obuku imama i hatiba koji mogu pridonijeti muslimansko-europskoj
integraciji sa posebnim osvrtom na ulogu i funkciju islamskih institucija
u sekularnoj državi, rekao je između ostalog reisu-l-ulema dr. Mustafa
Cerić na Konferenciji u Leidenu.